Over je zorgen en je stress

Wat kan een mens zich soms toch zorgen maken om allerlei zaken. “Zal ik wel een baan vinden nu ik werkloos ben? Moet ik van baan wisselen? Is een carrière switch misschien een oplossing? Moet ik mijn huis nu verkopen of toch maar wachten? Kan ik die extra opdracht op mijn werk wel aan? Wat als er straks iets gebeurt…” Enzovoorts, enzovoorts. Al die zorgen maken dat je gespannen wordt, stress krijgt en niet meer helder kan nadenken. Dan lijken de oplossingen alleen nog maar verder van je verwijderd.

Er is een leuk diagram over zorgen, kijk maar eens naar het plaatje hieronder:

worries

Is dat alles, zou je zeggen? Klinkt wel heerlijk simpel. Ik word meteen een stuk relaxter wanneer ik alleen al naar dit plaatje kijk! Eigenlijk is het wel grappig en oh zo waar.

Hier is nog een plaatje:

glas

Nu denk je vast, “Oh, dat is zeker dat verhaal over een half vol of half leeg glas, ja dat ken ik wel.” Maar als ik je nu iets anders vraag: “Hoe zwaar denk je dat dit glas water weegt?”

Wat denk je? 300 gram? 400 gram?

Het precieze, absolute gewicht doet er eigenlijk niet toe. Het hangt ervan af hoe lang ik het glas vasthoud. Als ik het een minuutje omhoog houd is er niets aan de hand. Maar wanneer ik dit een uur lang doe, krijg ik een pijnlijke arm. Wanneer ik het glas de hele dag omhoog houd zal mijn arm doof en verlamd gaan aanvoelen. Elke keer is het gewicht van het glas niet veranderd, maar hoe langer ik het omhoog houd, des te zwaarder het wordt.

Je zorgen en stress-situaties zijn eigenlijk net als dat glas water. Wanneer je eventjes aan ze denkt, gebeurt er niets bijzonders. Denk wat langer aan ze en ze beginnen pijn te doen. En wanneer je de hele dag aan ze denkt, zal je je op den duur verlamd voelen, in staat tot bijna niets.

Het is eigenlijk heel belangrijk om je zorgen los te laten. Wat je kunt doen en wat mij heel goed helpt, is om zo vroeg mogelijk elke avond mijn zorgelijke gedachten neer te leggen. Ik probeer ze niet de hele avond en nacht mee te zeulen tot in mijn bed. In het begin vond ik dit niet gemakkelijk om te doen. Maar geleidelijk aan gaat het steeds beter. Morgen wachten ze wel weer op mij, die zorgen, maar dan ben ik minder moe en kan ik ook veel beter aan oplossingen werken! En wat blijkt? De volgende dag lijken zelfs mijn zorgen weer meer perspectief te krijgen! Trouwens, meditatie helpt hierbij heel goed. Gewoon even stil zitten (of liggen in je bed) en alleen op je ademhaling letten. Of luisteren naar ontspannen muziek op je MP3 speler.

Dus: zet elke avond je gevulde glas even neer! De volgende dag kan het maar zo zijn dat een beetje water uit zichzelf is verdampt!

One thought on “Over je zorgen en je stress

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s