Over zelfzucht en ego

De Eerste Minister van de Tang dynastie was beroemd om zijn staatsmanschap en militaire kennis. Maar ondanks zijn faam, rijkdom en macht beschouwde hij zichzelf als een nederig en onzelfzuchtig man. Hij bezocht zo vaak als zijn gewichtige werk het toeliet zijn zenmeester om samen te mediteren. De twee konden goed met elkaar overweg. Het feit dat de één een respectabele overheidsfunctionaris was en de ander een eenvoudig man leek hun relatie op geen enkele wijze te beïnvloeden. Tussen hen was eenvoudigweg de band tussen leerling en meester.

Op een dag tijdens een bezoek vroeg de Eerste Minister: “Meester, wat is volgens U zelfzuchtigheid?”Het gezicht van de zenmeester werd vuurrood en op een uiterst neerbuigende en beledigende toon sneerde hij: “Wat voor een ongelofelijk domme en stompzinnige vraag is dit!”

Deze onverwachte reactie shockeerde de Eerste Minister en hij keek zijn leraar verontwaardigd en geïrriteerd aan. De zenmeester glimlachte en zei: “Dit, Uwe Excellentie, is zelfzuchtigheid.”

De term “zelfzucht” staat in verband met trots, ijdelheid en ego(ïsme). Het woord “ego” heeft vele betekenissen, maar hier verwijst het naar onbewuste identificatie met je denken – je “beeld” van jezelf. Ben jij werkelijk wie jij denkt dat je bent? Mensen maken hun hele leven beelden van zichzelf: “Ik ben stout, ik ben lief, ik ben slim, ik ben te dik, ik ben lelijk, ik ben geleerd…” Mensen passen hun beelden van zichzelf ook regelmatig aan, al naar gelang wat ze hebben geleerd en meegemaakt. Wie is die “ik”, die kennelijk zo veranderlijk is als het weer? Ben jij voortdurend altijd anders? En de beelden dan, die anderen van jou hebben? Verandert er door al deze afwisselende beelden iets wezenlijks aan jou? Er is een “jij” die een “beeld” van zichzelf heeft. Jij bent dus dat beeld niet! Je identificeert je er soms mee en denkt dat jij dat beeld bent. Wie jij bent is echter onafhankelijk van welk beeld dan ook.

Op het moment dat je je identificeert met een bepaald beeld (of een gedachte of een idee) van jezelf, denk je dat jij dat beeld bent. Dit is een vergissing. Helaas maken mensen deze vergissing vaak onbewust. Mensen kunnen zich vervolgens sterk gaan hechten aan het beeld van zichzelf. Ze willen dat beeld dan versterken met nog meer aanvullende beelden. Een man met veel geld kan zich een beeld van zichzelf vormen als “rijk man”. Vervolgens koopt hij kleding en andere spullen die bij dat beeld horen. Wanneer hij alles door een financiële ramp kwijtraakt kan hij vervolgens zelfs in een identiteitscrisis terecht komen!

De Eerste Minister vond zichzelf nederig en onzelfzuchtig. Hij dacht dat hij zich reeds volledig had losgemaakt van elke identificatie met een beeld. Toen zijn leraar echter bij wijze van les op neerbuigende en beledigende toon op zijn vraag reageerde, voelde hij zich toch in zijn eer aangetast. Kennelijk achtte hij de reactie van zijn leraar niet passend bij een bepaald beeld dat hij van zichzelf had! Als hij werkelijk onzelfzuchtig en ego-loos was geweest, dan hadden de woorden van de zenmeester geen raakvlak gehad. Een bal kan alleen maar stuiteren op een raakvlak. Een oordeel kan alleen maar stuiteren op een ego.

The ego is your enemy, not your friend. It is the ego that gives you wounds and hurts you. It is the ego that makes you violent, angry, jealous, competitive. It is the ego that is continuously comparing and feeling miserable. – Osho

Take no notice of the ego and its activities, but see only the light behind.
– Ramana Maharshi

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s