Wees geen deel van het drama

Wat doe je als je iets vervelends meemaakt? Ziekte, ruzie, onenigheid, paniek, iedereen heeft er wel eens mee te maken, persoonlijk of zijdelings. En wat doe je dan? De verleiding is groot om er in meegezogen te worden. Je voelt je hartslag versnellen, je ademt sneller, de angst grijpt je om het hart en je voelt onrust, misschien zelfs pijn. Je energie lijkt uit je lichaam weg te stromen.

Onderzoekers hebben aangetoond dat je lichaam niet goed onderscheid kan maken tussen werkelijkheid en fictie. Wanneer mensen met een bijna morbide angst voor honden of spinnen onder de MRI scanner werden gezet, lichtten exact dezelfde hersenregio’s op bij het zien van plaatjes van de beesten als wanneer ze de beesten in het echt zagen. Bovendien versnelden hun ademhaling en hartslag op dezelfde wijze als waren de griezels daadwerkelijk in hun buurt. Gek eigenlijk, want ze wisten heel goed dat ze slechts plaatjes zagen en in werkelijkheid veilig waren.
Bovenstaande kun je zelf ook ervaren. Zet maar eens een hele goede, spannende of enge film op. Geheid dat je ademhaling en hartslag een loopje met je nemen tijdens bepaalde scènes. Als ze wat lang duren kun je zelfs merken dat je moe wordt. Terwijl je best weet dat wat je ziet gewoon niet echt is!
Maar wat heeft dit alles te maken met vervelende dingen die je meemaakt? Probeer eens het volgende: kijk naar een spannende of enge film en doe dit keer alsof je de regisseur bent die een scène puur op techniek beoordeelt. Kijk hoe de belichting van de scène is uitgevoerd, kijk naar de verplaatsingen van de acteurs over het scherm en luister hoe de dialogen elkaar opvolgen en de muziek aanzwelt en dan weer afneemt. Zeer waarschijnlijk blijf je door je wat afstandelijke houding dit keer een stuk kalmer en rustiger bij het bekijken van de scène. Hoe komt dat?
Wanneer je zoals gewoonlijk naar een goed geschreven en gemonteerde, spannende of enge scène kijkt, dan ga je er helemaal in op. Het is bijna alsof je zelf in de scène aanwezig bent. Hoewel je weet dat wat je ziet eigenlijk “nep” is, reageert je hele wezen, lichaam en geest, alsof alles wat er gebeurt echt is. Je kunt eigenlijk niet eens meer helder nadenken en je hartslag en ademhaling versnellen!
Wanneer je echter “als een regisseur” naar dezelfde scène kijkt (of iets vervelends meemaakt), blijf je alert, helder en rustig. Je neemt niet deel aan het drama. Je bent dan overigens niet afstandelijk, want dat zou betekenen dat het je allemaal niks kan schelen. Je neemt wat afstand, dat wel, maar je blijft heel betrokken, net zoals de regisseur. Door deze houding ontstaat overzicht, helderheid, rust en kalmte. In plaats van energie te kosten, hou je nu energie over. En met deze vrijgekomen energie kun je vervolgens alert handelen en doen wat je te doen staat. Je kunt de juiste beslissingen nemen, je kunt de dingen beter onthouden en overzien, je bent positiever en uiteindelijk komt deze rustige houding ook je gezondheid ten goede.
Wees geen deel van het drama. Probeer je er niet mee te identificeren. Jij bent jij. En het “drama” is het “drama”.
Natuurlijk is dat niet eenvoudig en kost het oefening. Want voor je het weet wordt je weer meegezogen en zie je geen verschil meer tussen het drama en jezelf. Dat herken je pas na afloop, als alles weer bedaard is. Je lichaam waarschuwt je gelukkig als je dreigt in het drama te springen. Je hartslag en ademhaling versnellen. Je voelt misschien wat druk op je hoofd en je komt niet goed uit je woorden. Adem dan rustig in en uit. Voel je voeten die je dragen op de grond. Sluit desnoods even je ogen. Zeg tegen jezelf: “Ik ben betrokken bij, maar niet deel van het drama.” Alleen dan kun je met heel je hart en ziel, heel betrokken en vol compassie, vanuit je eigen innerlijke rust op juiste wijze handelen.
“When you are not honoring the present moment by allowing it to be, you are creating drama.” ~Eckhart Tolle

2 thoughts on “Wees geen deel van het drama

  1. Ongehecht betekent niet onverschillig, dat wist ik al. Wat je nu in overweging geeft, sluit hier helder bij aan. Dank je wel voor eye-openende tekst, Didadodeb 😉

  2. Pingback: Over angst, accepteren en de dingen die gebeuren in het Nu | DidadoDeb's Blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s